CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Langit Ilahi Store

Tuesday, November 29, 2011

'Setiap yang berlaku ada HIKMAHnya' tetapi "ramai yang tidak menyedari"

Kadang2 kita sering mendengar orang mengungkap pabila berlaku sesuatu musibah :-

>sabarlah,pasti ada hikmah disebalik semua yang terjadi ni<

ataupun,ada juga yang berkata :-

>kita kalau nak buat sesuatu perlu dengan hikmah<

"HIKMAH" satu ungkapan yang simple tetapi mempunyai kuasa yang sangat luar biasa.

takrif HIKMAH

Berkata Ibn Jurir, hikmah adalah segala yang diturunkan oleh Allah s.w.t dalam kitabNya, sunnah-sunnah Nabinya, juga peringatan-peringatan yang baik, kerana ia mengandungi tegahan-tegahan, juga mengandungi peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam umat manusia, mengingatkan kepada mereka supaya mereka berhati-hati dengan azab Allah. (2) (Ibn Jurair dalam ulasannya menggabungkan antara hikmah dan mau’izoh hazanah sebagai satu jalan dakwah.)

Pendapat yang sama diberikan oleh Professor Mohd Ali As-Sobuni yang menyatakan bahawa seruan dakwah ke jalan Tuhan perlulah dijalankan dengan ( uslub yang bijaksanana, lemah lembut, dengan sesuatu yang dapat memberi kesan kepada mad’u juga memberi faedah, dan bukannya dengan tengkingan, celaan, atau dengan cara yang keras.)(3) Ini adalah ulasan beliau ketika menerangkan perkataan hikmah yang digabungkan dengan mau’izoh sebagai satu konsep dakwah.



Surah Al-Nahl ayat 125:

ادع إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتي هي أحسن إن ربك هو أعلم بمن ضل عن سبيله وهو أعلم بالمهتدين

Mafhumnya : Serulah (manusia) ke jalan Tuhanmu dengan kebijaksanaan dan pengajaran yang baik, dan berbantahlah ( berdebatlah ) dengan mereka dengan ( jalan ) yang terbaik. Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui orang-orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk (1) 


hakikatnya semua perkara yang terjadi didunia ini,samada terjadi pada diri kita sendiri ataupun orang sekeliling kita adalah hikmah dari yang MAha AGUNG. Cumanya, kadang-kadang kita perasan hikmahnya tetapi selalunya kita tidak tahu.

Sebagaimana rentetan hidup Nabi Allah Yusuf a.s , kisah hidupnya penuh dengan hikmah yang boleh diambil pelajaran oleh umat kini.

Jika ada antara kita yang mengenal Nabi Yusuf a.s hanyalah kerana rupa parasnya yang kacak, saya sarankan untuk kita mentadabur tafseer surah ke-12 dalam AlQuran, surah Yusuf. Betapa besar mesej yang ingin Allah sampaikan tentang hakikat dan hikmah kehidupan dalam kisah ini.
Surah ini dimulai dengan suasana yang sangat menarik; Nabi Yusuf bercerita kepada ayahnya tentang mimpinya melihat 12 bintang, bulan dan matahari sujud kepadanya. Kemudian Allah menceritakan bagaimana rancangan jahat saudara-saudaranya, bagaimana baginda dicampak ke dalam perigi, terpisah dengan keluarganya, dijual dengan harga yang rendah untuk dijadikan budak, dimasukkan kedalam penjara dan kemudiannya dibebaskan dan dilantik menjadi Penasihat Raja Mesir. Bayangkan sewaktu berada di dalam penjara, pastinya baginda akan banyak berfikir tentang kehidupannya.
Adakah kita berasa baginda pernah membayangkan suatu ketika dahulu kehidupannya akan seperti itu? Sudah pasti tidak! Baginda bahkan merupakan anak kesayangan ayahnya, menjalani kehidupan yang sangat tenteram dan bahagia. Tidak akan pernah terlintas difikirannya akan menghadapi ujian sebegitu hebat sehingga seolah-olah pada suatu ketika seperti tidak nampak akan jalan keluarnya. Tetapi apakah sikap Nabi Yusuf? Bagaimanakah reaksi Nabi Yusuf terhadap ujian-ujian ini? Baginda malah sentiasa berbaik sangka kepada Allah. Tidak mengeluh, redha dan pasrah, terus mentaati perintah Allah dan menjauhi laranganNya. Sehingga di penghujung cerita, sewaktu bertemu kembali dengan semua ahli keluarganya, apakah yang telah diucapkan baginda?
“…Wahai ayahku inilah takwil mimpiku yang dahulu itu; sesungguhnya Tuhanku telah menjadikannya suatu kenyataan. Dan sesungguhnya Tuhanku telah berbuat baik kepadaku, ketika Dia membebaskan aku dari penjara dan ketika membawa kamu dari dusun padang pasir, setelah setan merosakkan (hubungan) antaraku dan saudara-saudaraku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Lembut terhadap apa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.”
Sehingga ke akhirnya, Nabi Yusuf berbaik sangka kepada Allah. Dan hasil baik sangkanya ini, baginda akhirnya dapat melihat hikmah daripada setiap perkara yang telah berlaku dalam kehidupannya. Baginda akhirnya mengetahui maksud mimpinya yang terdahulu itu. Rupa-rupanya kehidupan yang penuh dengan rintangan dan dugaan itu adalah untuk menyediakannya dan mengangkat darjatnya untuk menjadi nabi dan menteri raja. Bukan sekadar itu, tarbiyah kehidupan yang dialaminya itu juga telah berjaya membentuknya menjadi menteri yang tawadhuk dan bersedia memaafkan. Kesemua saudaranya dimaafkan walaupun baginda mempunyai kuasa untuk menghukum mereka. Subhanallah.
       Begitu juga dengan hidup kita di zaman ini,Kita jangan mudah melatah apabila ditimpa musibah dan bala kerana yakinlah , tiada kebahagiaan yang kekal abadi di muka bumi ini kerana hidupnya kita didunia ini adalah untuk DIUJI dan kebahagiaan serta kemenangan yang sebenar akan menanti kita di akhirat sana jika benar kita adalah golongan yang BERIMAN dan SABAR.
p/s>> yakinlah dengan janji-janji ALLAH


No comments:

Post a Comment