CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Langit Ilahi Store

Wednesday, May 25, 2011

gagal lagi??!!

salam semua,
hari ni nak cite sket pasal apa yg jd kat skolah td...sblom tu nak gtau dulu,minggu ni ialah minggu exam,dan hari ni ada exam science,saya kne jga klas tahun 5,pening kepala jgak sbb rmai student yg taktau nak jwb terutamanya sec B...
.
.
.
start exam kul 8.15pg dan habis 1jam 15 mnt kemudian iaitu 9.30pg,saya ajar science tahun 1 dan 5 dan 6 .......
slpas 1jam 15 mnt tu maka mai la 3 set soalan peksa tu atas meja saya,dan mse tu mmg pkir nak mark paper tahun 6 dulu,(tahun peperiksaan katakan,UPSR) mse tu dok harap takde la yg gagal coz peksa sblom ni 2 org gagal....
.
.
.
mse nak mark tu mmg sy dah cari dlu paper student2 yg fail exam sblom ni,dok harap la depa lulus kali ni....
:)
:)
:)
TAPI
:'(
:"(
:'"(
depa tetap camtu gak,dua dua dpt gagal lg malahan markah depa lebih trok dr sebelum ni...
dlu dpt 39% tp kali ni dpt 34%
.......
.....
....
(mse tu rse sdih sgt,rse mcm diri ni tak reti nak mengajar....)
dan mse tu jgk sy tros pi klas taun 6 n jmpe la dgn student tu,dalam hati ni mmg rse cam nak marah je tapi sbg seorang guru dan terutamanya seorang murabbi tak patut nak marahkan student camtu je,first sy tanya dia faham tak apa yg sy ajar selama ni,dia diam ja...pastu saya tanya lagi dia boleh baca dah ke?coz rsau gak kot2 la dia tak boleh baca lg,tu yg tak blh jwab soalan science ni...tapi dia kata dia blh baca dah,saya pon try la suruh dia baca satu dua ayat n mmg dia blh baca....pastu saya ambil soalan science td dan terangkn secara personal n detail camna nak jawab soalan2 yg diberi.....saya ulang byk2 kali bg dia faham,pastu saya suruh dia buat latihan lain nak tgk dia fhm ke tak....alhamdulillah dia blh jawab,,,(student ni dr segi akhlak dia ok,tak bermasalah tapi dia agak lambat dr segi nak menguasai ilmu dan satu masalah dia ialah kalau dia taktau dia malu nak tanya...dan student ni juga bkanlah dalam golongan keluarga yg susah,sebaliknya orang yg sangat berada,kedua ibubapanya adalah org bisnes dan baik dgn pihak sekolah....)
......dan petang tu saya msuk ke kelas tahun 6,sblom memulakan perbincangan paper science saya ingatkan mereka supaya tidak tinggalkan solat dan buat juga solat2 sunat,selain tu sy sarankn mereka agar sentiasa berdoa agar Allah lapang dan terangkan hati kerana hati yg gelisah ilmu tidak akan masuk padanya dan akhir skali mntak mereka berhati2 dalam pemakanan,kerana memakan benda yg tak berkhasiat akan melemah kan ingatan....

p/s>>>kejayaan itu dtg dr ALLAH

2 comments: